Forum breadcrumbs - You are here:DebatforumVarmeanlæg: VarmeanlægAlde pumpe
Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Alde pumpe

Hej alle jer med Alde varme.
Hvordan anvender i jeres pumpe?På konstant eller kun når fyret køre?

Da vognen nærmer sig 10 år overvejer jeg at skifte pumpen, for selv at bestemme tidspunktet så den ikke står af når vi er på vinter tur.. pt har jeg pumpen som sider i beholderen på vægen, men overvejer en 12v direkte på rørsystemet - har i nogle erfaringer i den sammenhæng? For/imod..

Anders.

når det ikke er specielt koldt (over minus 5-10 °C) så kun når fyret køre.

Ang at få en 12 volt pumpe på rørsystemet er en god ide og løsning, vi har en på hvor hastigheden kan stilles på pumpen 1-5 , og den kører normalt på 2 eller 3, da den ikke larmer der og der rigelig fordeling af varmen.

Mvh Jørgen

Tak Jørgen - tror at en ny pumpe skal på julens ønskeseddel. 😛

Jeg har I øvrigt et spørgsmål vedr. udskiftning af glykol - hvis man ser Alde’s video vedr  glykol udskiftning, så benytter de en pumpe som trykker den nye væske ind og samtidig syger den hamle væske ud - er der nogle som kender til et værksted som benytter den metode når de skifter glykol?

Anders.

Der er du nok nød til at spørge omkring dig.
PÅ Sjælland gætter jeg på at eks. Bije, Slagelse outdoor center, servicevognen i solrød og nok hel del andre forhandlere har udstyret.

Mvh Jørgen

Så blev pumpen skiftet. Det blev hos Servicevognen i Solrød da de havde “ALDEs glykol udskiftnings pumpe” - og når nu man skal betale for ydelsen så kan man jo ligesågodt anvende dem som benytter den metode som fabrikanten foreskriver.
Nu bliver det spændene af prøve den vognen med den nye pumpe - vi er klar til vinterens vejr udfordringer.

/Anders.

Hej Anders

Hvilken pumpe fik du på ?

Mvh Jørgen

Campingbladet

Hej Jørgen.

12v med 1-5 trins hastighedsregulering.

Hej Anders må man spørge hvad du gav for at få skiftet pumpen?

Hej Erik som jeg husker det omkring 4.800,- for pumpe montering og ny glykol.

For mig var det vigtigt at det blev udført af et værksted som anvendte den "glykol udskiftnings pumpe", som alde anbefaler (https://www.youtube.com/watch?v=XwrFfntcQoc)

Jeg har selv før forsøgt mig med at skifte glykol på anlægget, det er sådan set ikke noget problem, hvis altså man kan accepter at der bliver en del at den oprindelige glykol tilbage i anlægget.

Min erfaring blev at man nemt kunne tømme en del af anlægget, men at der var en del tilbage (selv om vognen blev vippet gentagende gange).

Resultatet blev derfor i nogen grad en blanding mellem den oprindelige- og den nye glykol. Glykol blandingen er nok ikke et stører problem, men da jeg havde købt en brugt vogn og ikke kendte historikken på glykol udskiftningen valgte jeg at "nulstille" og få skiftet efter anbefalingerne.

Campingbladet