Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Betalingsanlæg i Italien

Jeg har d.d. modtaget et brev fra Nivi S.p.A. i Italien med en opkrævning på 2 euro + gebyromkostninger - ialt 13,78 euro, fordi jeg den 20. juni 2014 passerede betalingsanlæg Firenze Sud med min campingvogn. Ja du læser rigtigt: i 2014 - altså 8½ år siden.

På opkrævningen er min campingvogns registreringsnummer anført.

Jeg har da ikke kunne passere dette anlæg uden at betale.

Og hvordan har de kunne fremskaffe mit navn og adresse så de har kunne sende dette brev til mig?

Er det fup og fidus?

Venlig hilsen Lennart

Kan du ikke gå tilbage på netbank eller få banken til at tjekke, om du har betalt? Hvis du har, kan du sende dem kvitteringen. Med mindre, du har betalt kontant.

Der har været skrevet om det i grupper på Facebook, og i mange tilfælde har det været rigtigt nok. Man synes jo ikke, at bommen kan gå op, hvis ikke der bliver betalt, men fejlen er måske, at der kun er opkrævet for bil og så har de fundet ud af, der er campingvogn efter. Hvordan? Måske der er kamera på. Nogle har måske en slags Bizz eller noget med pay by plate.

Ellers spørg ved FDM eller DCU, hvis du er medlem, om det kan være rigtigt, at man får en regning så længe efter.

Hilsen Joan

Jeg har også fået brev om det samme, også i Firenze bare i 2016. Jeg har kørt på motorvej ved Firenze i 2016. Så langt så godt, men som du selv skriver, så kan man jo ikke komme igennem betalingsanlæget uden at betale og hvis ikke man har kørt igennem betalingsanlæget så ved de jo ikke at vi har været der. Og så mangler jeg også dukumentation for at min bil har været der. Jeg finder det højst mærkverdigt at der ikke er billeddukkumentation med i brevet. Jeg ejer ikke den bil mere, så jeg tror bare at jeg vil overveje i seks år om det er noget jeg skal reagerer på.

Men jeg ser frem til at læse om du finder ud af noget Lennart.

Mvh. Steen Thomsen

https://www.facebook.com/groups/1377998852461233/permalink/3307341979526901/

Et lignende tilfælde i en gruppe på Facebook.

Lad mig lige slå fast: Det drejer sig ikke om beløbets størrelse - jeg har allerede betalt. Jeg orker ikke en kamp for ca. 100,- kr.

Men hvad med min retssikkerhed? Tænk hvis du fik en bøde ind ad døren fra dansk politi, der sigter dig for at have kørt frem for rødt lys for 8½ år siden?? Det er da ikke ok! Den ville nok ikke holde i Byretten.

Og den cv som jeg kørte med dengang eksisterer ikke mere.

Og ja - man kan inddrive bøder inden for EU. Men det er ikke en bøde, men manglende betaling. Hvis jeg skylder et hotel 100,- kr i udlandet kan det ikke være rigtigt at man udleverer mit navn og adresse. Jeg har i øvrigt adressebeskyttelse i Folkeregisteret.

Den myndighed i Danmark, der har udleveret mit navn og adresse skulle have nægtet dette og meddelt Italien, at man ikke kan fremsætte dette krav 8½ efter hændelsen.

Venligst Lennart

Det indlæg på Facebook jeg linker til fortæller om indtil flere, der har fået opkrævninger fra samme selskab.

Hvordan selskabet får fat i folks navne og adresser er ikke til at vide, men måske en jurist hos FDM eller DCU ved noget om det? Måske kan selskabet, der opkræver, finde frem til navn og adresse gennem campingvognens registreringsattest. Det kan jo godt være, det blev registreret allerede i 2014, men de er først nået dertil i stakken af sager nu 🙂 Rent gætteri fra mig og jeg tror ikke du får svaret her i debatten 😉  - Fup og fidus? Tja...

Hilsen Joan

Campingbladet

Jeg har klaget til Rigspolitiet og Datatilsynet med flg. tekst:

Jeg har gårs dato modtaget et brev fra Nivi S.p.A. Via Odorico da Pordenone 20, 50127 Firenze, Italien, med opkrævning af 2 euro plus gebyromkostninger ialt 13,78 euro idet jeg tilsyneladende den 20. juni 2014 er kørt igennem et betalingsanlæg kld. Firenze Sud med min campingvogn SB .... og lukket igennem efter betaling, men åbenbart nu skylder 2 euro.

Hvem har udleveret oplysninger om mig, så jeg har modtaget brev på min private adresse og med hvilken lovhjemmel? Der er jo ikke tale om en bøde.

Opslag i motorregisteret må kunne spores.

Jeg har iøvrigt adressebeskyttelse i Folkeregisteret.

Der må være nogen der har foretaget opslag i motorregisteret på min campingvogn, der iøvrigt er afmeldt. Læg mærke til at hændelsen skete i 2014 - altså for 8 ½ år siden!

Venlig hilsen Lennart Søderberg

Og så en lille "sjov" detalje:

Det var faktisk ikke mig der kørte campingvognen gennem omhandlede betalingssted og dermed heller ikke mig, der betalte ved betalingsstedet.

Vores bil var brudt sammen syd for Firenze og blev via SOS afhentet af et italiensk "fejeblad". Bilen stod på fejebladet og campingvognen blev koblet bag på "fejebladet". Vi blev anbragt i førerhuset som passagerer og så blev vi kørt via omh. betalingssted, hvor den italienske chauffør betalte, til et værksted, hvor bilen blev afleveret og vi blev med campingvognen kørt til en nærliggende campingplads.

Jeg ved godt at det ikke ændrer noget da campingvognen trods alt har passeret et betalingssted - men alligevel 🙂

Hilsen Lennart

Interessant - gad vide, om du overhovedet hører noget fra myndighederne 🤔

Selvom det er et lille beløb, tror jeg alligevel jeg ville protestere, når nu vognen stod på et fejeblad 😉

Hilsen Joan

Bilen stod på et fejeblad og campingvognen, som jeg har fået opkrævning på, var koblet bag på fejebladet.

Hilsen Lennart

Campingbladet